Περί ΕΚΦΕ

 Τα Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ) ανήκουν στις υποστηρικτές δομές της δημόσιας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Είναι κέντρα έρευνας, τεχνικής και παιδαγωγικής υποστήριξης της εργαστηριακής διδασκαλίας των μαθημάτων Φυσικών Επιστημών καθώς και σύμβουλοι για την οργάνωση των σχολικών εργαστηρίων φυσικών επιστημών (ΣΕΦΕ) Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε επίπεδο νομού.

Eχουν συγκροτηθεί στην έδρα κάθε Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ένα ή περισσότερα ανάλογα με τον αριθμό των σχολικών μονάδων) όπου και υπάγονται διοικητικά. Στεγάζονται σε κατάλληλο χώρο εντός σχολικής μονάδας της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Υπεύθυνος στο ΕΚΦΕ Ιωαννίνων είναι ο Νικόλαος Παναγιωτίδης, καθηγητής Φυσικών Επιστημών. Άρχισε τη διδασκαλία των ΦΕ το 1998 σαν αναπληρωτής στο Λύκειο Καλαβρύτων. Στο ΕΚΦΕ Ιωαννίνων υπηρέτησε από τον Σεπτέμβριο του 2013 μέχρι τον Μάρτιο του 2019 και από τον Νοέμβριο του 2020 και μετά. Από τον Μάρτιο του 2019 μέχρι το Νοέμβριο του 2020 υπεύθυνος του ΕΚΦΕ ήταν ο Δημήτριος Κόρακας. Από τον Νοέμβριο του 2011 μέχρι τον Ιούνιο του 2012 ο Νικόλαος Παναγιωτίδης ήταν συνεργάτης του ΕΚΦΕ με υπεύθυνο τον Στέργιο Ναστόπουλο. Από τον Απρίλιο του 2016 μέχρι τον Ιούνιο του 2017, συνεργάτης του ΕΚΦΕ ήταν ο Νικόλαος Κολιός, δάσκαλος, πρώην διευθυντής Α'/βάθμιας Εκπ/σης. Από τον Σεπτέμβριο 2017 μέχρι τέλους του 2017 συνεργάτης του ΕΚΦΕ ήταν ο Αναστάσιος Τσιούρης, δάσκαλος, μετέπειτα διευθυντής του δημοτικού σχολείου Μπάφρας.

Η πορεία του Νικολάου Παναγιωτίδη στη μέση εκπαίδευση τον έχει οδηγήσει σε ορισμένα συμπεράσματα και αυτά τα συμπεράσματα διαμορφώνουν τη λειτουργία του ΕΚΦΕ:

1. Το σωστό πείραμα οδηγεί, καλύτερα από τη διδασκαλία στον πίνακα, στην κατανόηση των ΦΕ καθώς και στη διάλυση παρανοήσεων που υπάρχουν στο μυαλό του μαθητή.

2. Δυστυχώς ο σημερινός μαθητής έχει απαξιώσει σε μεγάλο βαθμό τις ΦΕ. Κύριος συντελεστής αυτής της απαξίωσης είναι η έλλειψη πειραματισμού στο ελληνικό σχολείο.

3. Για να έχει την καλύτερη δυνατή απόδοση το έργο των ΕΚΦΕ, πρέπει να στραφούμε σε μικρούς μαθητές, κατά κύριο λόγο μαθητές Δημοτικού.

4. Αν και τα μετωπικά πειράματα είναι εποικοδομητικά, κυρίως γιατί οικοδομούν ένα πνεύμα συνεργασίας μεταξύ των μαθητών, έχουν πολλά προβλήματα στην εφαρμογή τους. Τα κυριότερα από αυτά είναι δεν υπάρχει το απαραίτητα υλικό, το απαραίτητα προσωπικό και ο απαραίτητος χρόνος για την υλοποίησή τους.

5. Αν θέλουμε οι μαθητές μας να αγκαλιάσουν με θέρμη τις φυσικές επιστήμες, πρέπει να τους κάνουμε πειράματα επίδειξης.

6. Αν και κατά τη διάρκεια της φοίτησής μας κάναμε πειράματα μετρήσεων, αυτά πρέπει να τα αποφεύγουμε στο σχολείο, κυρίως στις μικρές τάξεις, και να δώσουμε βάρος στα ποιοτικά πειράματα.

7. Οι φυσικοί νόμοι είναι ακριβείς νόμοι και η πειραματική τους επιβεβαίωση πρέπει να γίνεται με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ακρίβεια. Γιαυτό, ας κάνουμε λίγη εισαγωγή τεχνολογίας στα εργαστήριά μας.

8. Μην ακολουθείτε κατά γράμμα τους εργαστηριακούς οδηγούς. Στις περισσότερες περιπτώσεις υπάρχουν καλύτερες μέθοδοι.

9. Η πιο κατάλληλη στιγμή για πειράματα επίδειξης είναι στην αρχή κάθε νέου κεφαλαίου. Η πρώτη ώρα ας αφιερωθεί σε πειράματα. Ας μη διστάξει ο δάσκαλος ή ο καθηγητής να κάνει και πειράματα εκτός ύλης γιατί κι αυτά είναι εποικοδομητικά, γιατί δίνουν το απαραίτητο έναυσμα για να αποκτήσει ο μαθητής ενδιαφέρον για την ύλη που θα ακολουθήσει.

10. Κάντε ότι μπορείτε ώστε ο μαθητής, με το που θα μπαίνει στο εργαστήριο, να παίρνει επιστημονική έμπνευση. Πχ διακοσμήστε το με αφίσες που παρουσιάζουν πειράματα στο CERN.